۲۴ اسفند ۱۳۹۸
اسفند ۲۴, ۱۳۹۸

احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

اسفند ۲۴, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

احساس تنفر از خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

ممکن است فردی تا حد نهایت غیر متناسب از خود تنفر داشته باشد. شخصی ممکن است قیافه خود را دوست نداشته باشد، فکر کند که در هیچ کاری تبحر ندارد و یا هم حس کند که با افراد دیگر برخورد خوب ندارد. این چنین افکار ممکن است فردی را به انگیزهٔ های ناگهانی در بارهٔ آسیب رساندن یا جزا دادن به خویش سوق دهد. هیچ شخصی نباید در اینگونه شرایط قرار داشته باشد.


تنفر از خویش یعنی چه؟

چنانچه تا پیش از این حس تنفر از خود را تجربه نکرده اید، شاید بهتر باشد بگوییم به شیوه تنفرانگیزی با خویش صحبت کردن است. برای افراد دیگر دشوار است که بفهمند این حس از کجا می آید و چطور میتوانند کمک کنند.

افرادی که از خود تنفر دارند، معمولاً چنین افکاری دارند:

من میدونم تو شکست میخوری.

به چه دلیل سعیت را نمیکنی؟

تو یک بازنده ای

هیچ کس دوست نداره با تو باشه

باز گند زدی

به چه علت نمیتونی عادی باشی؟

هنگامی که دچار حس نفرت از خود می شوید، انگار نمی توانید از انتقادهای خویش خلاص شوید. آن ها دائم خویش را سرزنش و مسخره می کنند که این افکار از ذهن آن ها نشات می گیرد.

این نابهنجاری زندگی را چه طور تحت‌تأثیر قرار میدهد؟

هنگامی که حس تنفر از خود و استرس بسیار قوی شود، خطر این که فردمصاب برای کنترل کردن یا آرام کردن احساسات ناراحت کننده و ناگوار خویش به رفتارهای مخرب بپردازد، به وجود میاید. به خود زیان رساندن یا به روش دیگری خود را بریدن، امکان دارد یک راه برای کاهش اضطراب باشد ولی در عین حال ممکن است فرد این کار را به خاطر مجازات نمودن بدن خویش انجام دهد. افرادی که به تنفر از خود دچار هستند، فکر می کنند که بدن به تزکیه احتیاج دارد. اختلال های خوردن و سو استفاده الکل و مواد مخدر من جمله دیگر روش های حمله به بدن به شمار میرود. این که حتی افکار خود‌کشی برای فرد مصاب پیدا شود، خارج از امکان نیست.

تنفر از خود و ویرانگری میتواند سبب کناره گیری و گوشه گیری شود. از طریق انزوا شخص مصاب وضعیت و رفتار های خود را پنهان مینماید. احساس شرم که وضعیت را وخیم تر میسازد، در بین افراد مبتلا به این اختلال شایع است. ممکن است شخص مصاب فکر کند که وی قابلیت و شایستگی این را ندارد که از سلامت برخوردار باشد. امکان دارد این سبب شود که وی از نگهداری از خویش دست بکشد یا احتمالا از چیزهای که برای سلامت روحی و بدنی موثر میباشند، جلوگیری کند بطور مانند غذای خوب، خواب درست، ورزش یا معاشرت اجتماعی.

تنفر از خود , تنفر داشتن , علت تنفر
حس تنفر از خود

چگونگی مبارزه با حس تنفر از خود

کم تر قیاس کنید.

همیشه سن خویش را با افراد دیگر در نظر بگیرید و ببینید که از چه لحاظ هایی خودتان را با آنها مقایسه می کنید. احیانا بسیاری از این مقایسه ها، مقایسه های نابه جا می باشد.

مقایسه کردن خویش با افراد دیگر و نحوه این کار بسیار مهم میباشد و انسانها معمولاً در گروه‌های اجتماعی بزرگ زندگی می کنند. برای موفق شدن احتیاج دارید که رفتارهای طبیعی داشته باشید و به یکسری از عقاید خویش پایبند باشید و همچنین باید رفتارهای خویش را بررسی کنید.

اینجاست که مقایسه کردن به درد شما می خورد ولی گاهی وقت ها اشخاص با مقایسه کردن تنها به خودشان ضرر می زنند و معنی عزت نفس این است که هیچ وقت خودتان را دست کم نگیرید ولی تلاش کنید با مقایسه کردن خویش نسبت به افراد دیگر اشکالات خویش را رفع کنید و تنها سبب پیشرفتتان شود.

گاهی وقت ها افراد با مقایسه کردن ، تنها از اعتماد به نفس خویش می کاهند و این سبب می شود که ارزش های خویش را در زندگی نادیده بگیرند و در نتیجه اعتماد به نفس آنها کاهش پیدا می کند و در چنین مواردی باید دست از مقایسه کردن بکشید تا بتوانید آنرا از راه درست به انجام برسانید.

باورهای قدیمی خویش را به چالش بکشید

اگر با حس تنفر از خود دست و پنجه نرم می کنید، احتمالا حس می کنید منتقد درونی شما بی رحمانه این حس را دائم منتقل می کند که نسبت به خود ، توانایی ها و ارزش خویش حس منفی داشته باشید. کم کم گمان می کنید این تصورات منفی حقیقت دارند در حالیکه چنین نیست.

ارام کردن خویش و درک این که این تصورات از کجا می آیند میتواند به شما کمک کند. تلاش کنید با تمایز دادن احساسات از واقعیت ها، این تصورات خویش را به چالش بکشید. طولانی مدت از این تصورات که ترغیب کننده حس تنفر از خود است، استفاده نکنید. تنها به این دلیل که منتقد درونی برای شما آشناست، به این معنی نیست که میتواند برایتان لازم و کمک کننده باشد.